Ons verhaal
Waarom we besloten het totaal anders aan te pakken
In 2018 wist Jaap Jan -destijds in-house recruiter bij een internationale agency- Roy te contracteren als freelance UX Design Lead voor een groot digital banking project in het Midden-Oosten.
Ze hadden een klik en in de gesprekken die volgden bleek dat ze zich vanuit verschillende perspectieven over hetzelfde verwonderden.
Roy van Balen
Voormalig UX en Product design lead
“Ik heb me altijd enorm verbaasd over het contrast tussen de dienstverlening die je verwacht op basis van de pricing van traditionele recruitment, en de dienstverlening die je feitelijk krijgt.
Je heb het idee iets uit handen te geven, maar de realiteit is dat het teamwork is. Met elke recruiter die je in- of bijschakelt start je een nieuwe intensieve samenwerking op.
Het is een intensieve samenwerking omdat je samenwerkt met iemand die exact 0 dagen werkzaam is geweest in het vakgebied. Dit vergt veel van beide partijen, het brengt allerlei nieuwe taken en uitdagingen met zich mee.
Uiteindelijk heb je als hiring lead/manager nog steeds het gevoel dat de hoeveelheid tijd en energie die jij er persoonlijk in steekt bepalend is voor het gezamenlijke eindresultaat, de recruitmentstress blijft.
Er bleek een fors gat tussen waar design leads/managers behoefte aan hebben, en traditionele recruitment. Er was geen goed alternatief.
Dat gat hebben we samen gedicht. Je kunt het werven van designers nu met een gerust hart uit handen geven. Echt uit handen geven.”
Roy is 24+ jaar actief als o.a. UX, UX/UI en Product Designer. Hij werkte onder andere voor Philips, Schiphol, Port of Rotterdam, Ultimaker, Adidas, Coca Cola en Jumbo Supermarkten.
Jaap Jan Lammers
Voormalig Recruiter Creative Agency
“Ik had soms het gevoel uitgelachen te worden als ik de eerste kandidaat aandroeg voor een UX vacature.
De UX manager of Creative Lead had al aan een snelle blik op het profiel of portfolio genoeg om te zien dat de kandidaat niet matchte. In veel gevallen zelfs totaal niet, als ik heel eerlijk ben.
Ik kon mijn vinger er niet op leggen. Ik verkeerde in de veronderstelling dat ik een perfecte match had gevonden, maar het tegenovergestelde bleek dan waar.
Ik had het idee dat ik en de hiring lead/manager voortdurend langs elkaar heen aan het praten waren. Ik kon maar niet ontdekken wat de oorzaak was.
Ik ontmoette Roy en hij bleek hetzelfde probleem te ervaren maar dan vanuit zijn perspectief.
We besloten om de gebane paden achter ons te laten. We besloten om een totaal nieuwe service te ontwikkelen.”
Jaap Jan is 8+ jaar werkzaam in het vakgebied als recruiter, waarvan 3+ jaar specifiek in UX recruitment. Jaap Jan werkte onder andere als Senior Recruitment Consultant voor Mobiquity, Ardekay en Budget Thuis.
Roy vroeg zich af waarom het hem als UX en Product Design lead zoveel tijd en energie kost om met recruiters samen te werken. En waarom de resultaten vaak uiteindelijk alsnog tegenvallen.
“Er bleek een fors gat tussen waar design leads/managers behoefte aan hebben, en traditionele recruitment. Er was geen goed alternatief.”
Jaap Jan vroeg zich op zijn beurt af waarom het zelfs voor een door de wol geverfde recruiter als hijzelf zo lastig is om UX vacatures goed te vervullen. Ze besloten om samen op onderzoek uit te gaan.
“Je hoopt iets uit handen te geven, maar de realiteit is dat je een intensieve samenwerking start.”
Als snel ontdekten ze dat ze niet de enige waren. Ze spraken veel Creative/UX/Product Design leads en managers en in-house recruiters die met vergelijkbare problemen kampten. Langzaam maar zeker werden er problemen en patronen zichtbaar.
Problemen
Multi-disciplinair vakgebied
Een designer is eerder een componist dan een gitaarspeler. De expertise van een designer zit hem in het succesvol op elkaar afstemmen van een grote hoeveelheid disciplines.
Om het werk van een componist goed kwalitatief te kunnen beoordelen, moet je van zo veel dingen verstand hebben, dat kun je eigenlijk eigenlijk goed alleen als je zelf ervaring hebt als componist.
Voor designprofessionals geldt hetzelfde. Daar moet je eigenlijk zelf een ervaren designer voor zijn. Maar de meeste recruiters hebben geen enkele werkervaring als designer.
Dat maakt UX recruitment teamwork. De recruiter is afhankelijk van een goede samenwerking met de hiring lead.
Multi-interpretabele terminologie
Het UX vakgebied staat vol van de woorden waarvan de context waarin je ze gebruikt, en jouw persoonlijke kennis en ervaring, bepalen wat ze voor je betekenen. Denk aan woorden als:
Design, prototype, product, dienst, component, methode, workshop, tools, proces, diagram, onderzoek, test... en ga zo maar door.
Omdat het veelgebruikte woorden die voor iedereen wel 'een' betekenis hebben kunnen recruiters ze met vertrouwen gebruiken. Maar het heeft een andere betekenis voor hen.
Veel UX managers geven daarom aan dat ze het gevoel hebben langs elkaar heen te praten met recruiters.
Oplossing
Het samenwerken met een recruiter kost veel tijd en energie. Je krijgt er allerlei taken bij, en de resultaten vallen soms alsnog tegen.
Daarom werven wij in koppels. Steeds als je het Found UX Recruitment Team inschakelt gaat een expert uit het vakgebied samen met onze recruiters voor je op zoek naar de beste UX professionals.
Bovendien worden zij ondersteund door een heel team van specialisten. Onder andere op het gebied van online marketing, arbeidsmarktcommunicatie, sea/seo.
Dit alles maakt dat je het werven van UX professionals aan Found echt uit kunt besteden.
In 1 call draag je alles in je eigen taal over aan expert uit het vakgebied, daarna stap jij er tussenuit.